måndag 19 oktober 2009

Svaren på föregående inläggs funderingar

Att Jonas Alströmmer införde potatisen till Sverige visste jag. Jag briljerade med den informationen på stranden här om dagen. Hur jag visste det? Han har en alldeles egen staty vid lilla bommen i Göteborg. Hur jag minns det? Det undrar jag också.

När jag tog mina föredetta svärföräldrar från england på en rundvandring genom vår fina stad Göteborg frågade dom störande om varrenda staty. "Vem är det" "vad är det" "varför då"?? "Eeeh någon kung. Karl nått" svarade jag. När vi kom till Lilla bommen hade de redan tröttnat på min avsaknad av kunskap och blev mäkta imponerade (eller inte) av att jag stoppade vår lilla grupp, sträckte ut min hand mot den lilla statyn och med stolt röst berättade. "This is Jonas. Jonas Alströmer. He brought in the potatoes to our country. As you can imagine this is very important information since the potatoe is a very important ingredient in our world famous dish `potatis och köttbullar´".

Vad jag inte visste och vilket vi undrade om på stranden här om dagen var då alltså vilket år.
Google är bäst. "År 1724 odlades potatis för matbruk, för första gången i Sverige, av Jonas Alströmer."

Varför vi har naglar framgår ingenstans. Bara att de kan smyckas med ett så kallat nagellack. Oki. Salthalten runt cypern hittar jag heller ingen info om. Men jag är mäkta nöjd över att ha ytterligare lite information att lägga till min potatishistoria.
Som ni förstår har vi mycket att tänka på här nere...

(((Over and Out)))

1 kommentar:

Grannen sa...

Tre ord...

FÖR MYCKET FRITID!!!!!

Hahahaha!!!