måndag 28 september 2009

First date

13 månader sedan; Jag var på en perfekt dejt. Det var middag på avenyn samt en promenad genom liseberg där vi även åkte tre attraktioner och avslutade med en god kaffe . Min dejt? Pappa.

Igår; Mr.PT hämtade mig strax efter åtta igår kväll och redan i bilen pratade och skrattade vi. Det var så lätt, så naturligt. Ingen ketchup flaska så långt ögat kunde nå. Första stoppet var då i hans kusins affär för att ladda bilen med olika protein pulver till gymmet. Jag fick med mig lite i present. Haha. Kunde inte hjälpa att tänka på min bror när jag stod där inne. Det hade varit himmelriket för honom, radvis med tränings supplement för galet låga priser. Iallafall.

Över affären låg kusinens hem där det hade varit fest för en släkting. När vi ändå var där var vi ju tvungna att gå in och säga hej. Träffa hela familjen på första dejten... Men Mr.PT är en väldigt lätt människa så det kändes tryggt och vi gick igenom festen - "yassas" "kala, es sie?". Tackar för att man kan alla artighetsfraserna.

Vi åkte vidare till det lilla torget i byn. Små fina gamla cypriotiska hus, fyra mysiga små tavernor fyllda med turister och cyprioter som skålade och åt gott. Mitt i mot allt - den vackraste kyrka du sett upplyst med brandgula strålkastare. Atmosfären var minst sagt mysig.

Vi går in i den ena tavernan, in i köket där vi hälsar på det gamla paret som äger stället. Den gamla tanten kramar om Mr.PT och hälsar sedan hjärtligt på mig precis som den gamla farbrodern. Tanten berömmer mina blåa ögon och jag ser att hon har samma färg. Hon tipsar mig om hennes specialitet för dagen - lever - och jag ler artigt och funderar på om jag skall vända om och springa tillbaka till Ayia Napa. Vi sätter oss vid ett bord på utsidan med utsikt mot kyrkan. Kyckling. Vi pratar, skrattar. Alla kommer och säger hej då när vi skall gå och dom undrar om jag kommer tillbaka. "Absolut, om han tar med mig hit igen" säger jag och ler.

Den frasen följs av att jag får en genomgång i hur mannen tror att han är bossen och kvinnan låter honom tro det. Men egentligen, om kvinnan har nyckeln så är det hon som styr även om det är mannen som kör bilen. Jag skrattade gott åt detta och kunde inte annat än instämma! ;-)

Vi tar bilen bort till havet och "the lighthouse". Åh jag älskar det ordet, mycket finare än "fyren". Det är den ända på Cypern. Havet var bäck svart och stjärnorna var fler än någonsin på himlen. Ljuset från the lighthouse gjorde återigen atmosfären romantisk...

Vi gick ner på stranden, satt på en solstol, pratade och skrattade och tittade på flygplanen som lyfte och landade på Larnaca flygplats. Ett flygplan lyfte med riktning mot Egypten och det flög lågt rakt över oss. Häftigt! Efter någon timma där körde han hem mig och jag kunde gå in till Natta och skvallra om min underbart perfekta dejt.

(((Over and Out)))

2 kommentarer:

Carina sa...

Och vad heter denne gentleman, och hur gammal är han? Han är cypriot förstår jag?? Skall ni träffas igen?
(Som sagt var, jag är din mamma och har rätt att få veta!!)
Hälsningar från
Nyfiken i en strut
puss o kram på dig, love U

Jenny Mensan sa...

Du är så fin älskling. hoppas daten gick bra?!! Puss