tisdag 8 juli 2014

Kvinnors eget fel

I mitt inlägg nedanför om Power Kvinnor (inlägget hittar du här) så la jag upp ett kort jag tog med datorns webcam när jag skrev inlägget. Jag kände mig inte alltför fräsch så valde ett så kallat "filter" så att det inte skulle synas hur sleten jag faktiskt var. Filtret kallas "Vintage" eller något liknande och gjorde alltså bilden lite suddig och diffus. 

Jag kollade igenom de olika filtrerna och de var så tråkiga. Så googlade om det fanns några som man kunde ladda ner. Hittade en app som tillhörde min webcam och laddade ner den. Den skulle vara "The Selfie Perfecter". Appen som gjorde alla selfies perfekta. 

Så nu i ottan, trött och sliten efter bara fem timmars sömn tänkte jag testa detta mirakel. Och resultatet är sjukt! Man kan alltså ändra hudtonen och ansiktsformen. Förstora ögonen, ta bort finnar och glans, förminska eller förstora näsan med mera. Så jag gick loss där och skapade en Frida som inte finns. En kvinna som inte existerar. Resultatet?


Jag tycker det är fullkomligt bisarrt att tjejer (och även killar skulle jag tro) använder appar som den här för att ändra sitt utseende. Visst, jag ville ju lägga på ett filter för att dölja hur min hy såg ut just då så kanske det är samma sak? Men. Jag skulle aldrig gå så långt att jag med hjälp av ett dator program ändrade alla mina drag. Att ta bort en finne, jovars va fan, det kan jag nog göra. Men att dra in mina kindben, få en mer markerad näsa och större ögon. Nej. Då är det ju inte jag längre. 

Jag tycker inte att kvinnor kan skylla på modeller och modeskapare, reklamer och tdningar för hur skevt vi ser på oss själva. Det är upp till var och en att inte använda sådana här program. När vi använder dessa programen och postar bilder på "the perfect me" varje dag så sätter vi själva pressen på att det är så vi skall se ut. Vi pushar varrandra till en perfektion som inte är rimlig och som inte är äkta. 

Sedan sticker jag inte under stolen med att jag vill vara snygg. Vem vill inte det? Men jag tänker inte skapa en snyggare klon av mig själv och låta världen tro att det där är jag. Nej, usch och fy till sådana här appar. 

(((Over and Out)))

Inga kommentarer: