fredag 26 december 2008

Cypriotisk Jul

25:e December. Eleni hämtar oss (eftersom våran bil skrotas) runt tolv tiden och vi åker hem till henne. Där träffar vi syskonen, mor o far och morbröder och kusiner. Vi sätter oss ner vid eldstaden och pratar med pappan. Han var jättemysig och trevlig. Cyprioterna vi träffat är väldigt speciella. De tar en till sig som en familjemedlem. Efter en stunds tjattrande säger pappan; "Här på cypern finns det ett speciellt band mellan far och dotter. Och eftersom ni är så långt ifrån era pappor idag får jag ta den platsen". Så räcker han oss varsitt kuvert med en stor summa pengar i. VI protesterar men det var lönlöst.

Snart sätter vi oss vid bordet och testar alla möjliga cypriotiska rätter. Vid ett tillfälle var jag tvungen att springa in på toa och spotta ut maten. Det var någon fågelunge doppad i lime eller något. När jag bet i den och det knastrade till av benen så var det bara till att springa iväg. Usch! Vid ett annat tillfälle hulkade jag rejält då Eleni lurade mig att smaka på en äcklig gojja. Det visade sig vara en röra av grisens huvud. Ni vet, trynet, ögonen, tungan osv. Att jag inte dog. Detta satt dom och åt som snacks. Fear Factor hade inte varit några problem för cyprioter!!

Grekisk musik strömmade ur högtalarna. Pappan dansade vid bordet och slängde helt plötsligt iväg en tallrik som kraschade på golvet. Mamman blev lite sur för det var en ur fin servisen. Vi skrattade så!! När alla ätit puttes ena bordet in till sidan och olika grekiska danser visades upp. Av pappan som inte var sen med att krasha fler tallrikar (nu hade mamman ställt fram lite sämre tallrikar som fick gå sönder) och Xenia dansade, brorsan, ja alla hade någon dans. Tallrikarna slängdes hej vilt! Det var riktigt häftigt att se!! Även vi fick drämma varsin platta i golvet. Det var skoj! Haha.

Kvällen fortsatte med dans och sång och mycket klappa händerna i takt. Vilket inte var det lättaste. När jag satt där och kollade på Elenis familj och mina vänner som dansade och stojade och kastade tallrikar fylldes jag av glädje och tacksamhet. Jag är så glad att jag stannade här över jul. Att få uppleva hur dom firar är obetalbart. Inget en vanlig turist skulle få se. Sedans första dagen jag satte min fot här på Cypern har jag älskat människorna och kulturen. Men efter den här kvällen så inser jag att jag älskar allt här nere så otroligt mycket. Människorna är fantastiska!!! Här kan jag nog bli kvar ett tag. Länge leve Cypern!

Här får ni bilder i en salig blandning.

Såhär såg det ut i slutet på kvällen, efter alla kastade tallrikar och servetter!

Natta, Sandra, Emina
Mickan, Fotti, Jag, Xenia & Eleni

Elenis brorsa dansar medans pappan sitter på golvet o kastar tallrikar

Jo dom fick upp oss Svennar på dansgolvet också!

Mera dans, o mera kraschade tallrikar!

Mamman & Pappan dansar loss

Grymma Pappan dansade näst intill hela kvällen!

Fotti, Brorsan & Eleni

Här skall jag smaka på den där gris gojjan...

Så här gott tyckte jag & Emina det var med den "Cypriotiska snappsen" vi fick!

Det var här allt dansande började, mitt i maten!

Lite av käket...
Och till sist, en pose vid julgranen!

(((Over and Out)))

Inga kommentarer: