torsdag 18 december 2008

Skepp o Hoj

Vad skall man göra när man är klar med fotbollen? Ni vet när höfterna värker lite för mycket (dom har redan börjat) och man har börjat parkera rullatorn brevid träningsplanen? Jag har funderat lite på framtiden. Igår undrade jag ju hur man blir pirat. Jag vet nu. (Tack wikipedia)
Sjöröveri är benämning på kriminella handlingar till sjöss. Den som använder fartyg för att råna eller stjäla kallas pirat, eller sjörövare. Pirater attackerar vanligen andra fartyg, men kan även angripa strandnära mål på land. Till skillnad från äldre tiders pirater som var beväpnade med svärd och färdades med segelfartyg så använder nutida pirater motorbåtar och skjutvapen.
Pirater har funnits så länge människor har färdats på haven. Förr fanns
kapare, som till skillnad från piraterna hade kaparbrev, tillstånd från en stat att attackera fientliga skepp. Kaparverksamhet är sedan 1856 förbjuden enligt internationell rätt.
Alltså behöver jag bara skaffa mig en båt och med hjälp av den attackera andra båtar. Eller till och med platser kan man attackera. Häftigt.
Så nu undrar jag om du mormor, kanske skulle kunna sy mig en häftig piratkostym. Glöm för guds skull inte ögonlappen. Skall jag göra detta så skall jag göra det ordentligt.
Och sedan undrar jag, Mr Johnny Depp - om du kanske saknar båtlivet och vill göra mig sällskap. Slå mig en signal isåfall.
(((Skepp å Hoj Over and Out)))

Inga kommentarer: