måndag 12 januari 2009

Skandal

Då fick vi uppleva hur det går till i den Cypriotiska ligan. Vardagsmat tydligen. Men i mitt tycke, en skandal!

Igår spelade vi en toppmatch i Limasol.
Apollon - AEK. 600 åskådare. Seriefinal.

I första minuten la vi mål. Vilken start! Glädjerus!

Sedan började det. Så fort vi var på väg upp mot deras mål blåste domaren av för offside-fult spel- eller något annat. Att vi blev offside på egna planhalvan verkade tydligen inte konstigt i domarens ögon. Att Xenia blir offside när hon tar emot bollen och har en motståndare i ryggen var tydligen inte heller konstigt!

Dom prejar ner oss gång på gång. Ingen frispark med oss. Sandra blev nerprejad fyra gånger på raken men lyckas hålla i bollen och fortsätta framåt, femte gången faller hon omkull och domaren blåser äntligen! Men. Frisparken var emot oss. Såhär var det matchen igenom.

I 44:e minuten står deras anfallare offside, får bollen i friläge med mig, (offside som sagt) och petar in bollen och domaren dömer mål.

Vansinniga går vi in i omklädningsrummet och peppar oss till att fortsätta och strunta i att domaren är så partisk.

Natta slår en hörna som går in men domaren blåser inte. Matchen fortsätter. Hela tiden frisparkar imot oss, 6 gula kort. Det var så öppenbart att domaren gjorde allt för att Apollon skulle vinna att man blev rasande. SOm tur var spelade jag en av mina bästa matcher någonsin och tog allt. 1-1 står sig och domaren ger dom gång på gång frisparkar precis utanför straffområdet utan resultat.

I 88:e minuten springer deras anfallare in i Emina, slänger sig ner och javisst. Straff. Hon sätter den och vi förlorade matchen. 2-1.

JAg var så arg att jag hade kunnat ge domaren en rejäl käftsmäll men han hann springa och gömma sig innan vi fick tag på honom. Det visade sig att denna domaren blev avstängd för att ha tagit imot pengar från lag för att få fram vissa resultat. Han får inte längre dömma herrfotboll. Så då slänger dom in honom i damfotbollen där han kan ta mutor från dem istället.

Jag har aldrig skyllt en förlust på domaren. Men det här var så tydligt att ingen av de 600 åskådarna på läktaren kunde undgå att förstå att han troligtvis fått betalt för att ge Apollon vinsten. Vi var arga, kände tomhet. Grät av ilska. Styrelsen är vansinniga, i tidningen står det om hur AEK lagt in klagan på domaren. Förhoppningsvis får han aldrig dömma fotboll igen.

JAg förstår inte hur någon skulle vilja köpa en serieseger. Kan man verkligen vara stolt då?

(((Over and Out)))

2 kommentarer:

Carina sa...

Men snälla nån. Är den matchen verkligen giltig??? Det här var inte bra. Visste man inte innan att domaren var ett rötägg?
Men ni var ju egentligen skitbra. Det andra laget borde slängas ut helt och hållet från serien tycker jag. Jag hoppas att du i alla fall fick beröm för din insats.
Puss o kram på dig mitt lilla hjärta

Bertil sa...

hej gullet. det var ju shit jag hade på känn att ni gått upp i ledningen nu, hoppas ni får ny chans för ni är ju bäst.
kram på dig