onsdag 20 maj 2009

EGYPTEN i ord och bilder

MÅNDAG morgon. Fem timmar kvar tills båten skulle avgå ifrån Limasol. Vi hade fortfarande ingen aning om hur vi skulle ta oss dit. Men med mottot "det löser sig" lyckades vi boka transfer buss. Lämnade Nicos till sin barnvakt och packade väskan.


Vi var nu redo att påbörja våran resa med stort R. Bussen hämtade oss halv elva utanför våran lägenhet.


"Oj, där har dom nog inte mycket mat", hojtade Natta till när vi åkte förbi ett hotell. Vi konstaterade båda två att vi var glada över att inte bo på Hotell Svältos.



Efter ca 2,5 timma var vi så framme vid båten. Salamis Glory.


Efter att ha spanat in vad som fanns på båten la vi oss såklart på soldäck där vi solade och badade och väntade på att lämna hamn. Givetvis lyckades vi somna. Gott var det! Hade ändå varit vakna sedans 05.30. Båten börjar röra på sig runt fyra tiden. 1,5 timma för sent. Men vad gör det när man ändå bara ligger och steker?!





Kvällen spenderades med god middag. Där fick jag även syn på de vackraste ögon jag någonsin sett. Att dom spanade tillbaka gjorde middagen väldans mycket trevligare. Även vårt favoritspel spelade vi. Tavli. Kollade även in showen på båten - vi skrattade så att vi kiknade i mellan åt.
TISDAG morgon. Frukosten på båten serverades redan klockan halv sju. Att vi var trötta behöver jag nog inte ens skriva, men all förväntan gav en energi. Fortsatt spaning på ögonen under frukosten.
Strax innan sju lägger vi till i hamnen i staden Port Said i Egypten. Äntligen framme!

Så började då utflykterna ledda av vår grymma guide Marwa. Hon gav vår grupp namnet Angels.
De ca tre timmarna till Kairo berättade Marwa allt om olika kungar. Jag lyssnade intresserat och försökte insupa varenda gnutta information medans Natta sov med Ipoden i öronen. Hahaha. Första stoppet var då The National Museum of Egypt. Där inne fick vi inte ta några kort tyvärr. Att få se Tuttankamons kammare täckt av guld och alla skatter de funnit på insidan var helt otroligt. Jag såg nog mest ut som en fågelholk hela turen, öppen mun och öronen stora som elefanters. Så himla intressant. När vi förflyttades oss från en punkt på museet till en annan skrek Marwa "Angels! ATTACK" och alla skrattade. Hon va grym.

Stopp två var båten på Nilen. Där serverades det lunch buffe samtidigt som vi fick se magdans och någon annan knasig egyptisk dans. Häftigt var det! Att stå ute på däck och titta på alla byggnader var overkligt. Det är inte direkt som hemma i Sverige. Det är fruktansvärt slitet men på något sätt ändå vackert.




Tredje stoppet var höjdpunkten. PYRAMIDERNA! Herregud. Det finns inte ord som beskriver hur det kändes att stå där, framför dom här gigantiska stenbyggnaderna. Man kan inte förstå hur dom lyckades bygga dem. Fortfarande vet ingen hur de lyckades. Det är rätt otroligt. Att röra vid dem var så häftigt. Jag önskar att vi hade haft mycket mer tid här. Men jag kommer tillbaka.




Efter att ha spanat in pyramiderna var det dags att ta bussen ner en bit för att titta på pyramidernas beskyddare. Sfinxen. Också detta fick mig att tappa hakan. Helt otroligt. Att se bilder är då inte detsamma som att faktiskt stå på denna sandiga plats och uppleva det. Jag var så fascinerad.



Vid sfinxen var det galet många försäljare som försökte sig på alla trick för att få en att köpa något. Erbjöd sig ta kort för att sedan få pengar. Marwa hade varnat oss och vi lät ingen komma åt oss. Men tyvärr så lyckades en få oss i en fälla, men då kom mannen med de vackra ögonen och räddade oss. Jag tackade med ett "See you later".

Sista stoppet för dagen var på en papyrus fabrik där vi fick lära oss hur de gjorde pappret. Helt otroligt. Egyptierna var genier. På museet såg vi målningar som var över 5000 år gamla där papperet samt färgen är precis som nytt. Otroligt. Under en papyrus planta. Ingen dammvippa...
Kairos gator...


Vilken häftig dag. Lätt den grymmaste i mitt liv. Jag har alltid varit så fascinerad utav Antika Egypten och alla historier. Intresset har växt otroligt mycket efter denna resan. Att jag fick uppleva allt detta med bästa Natta var också det grymt!
Kvällen på båten spenderades med middag och spaning på ögonen. När jag och Natta sätter oss i Loungen och spelar Tavli kommer mannen med ögonen fram. Vi låter han slå sig ner. Han heter Eduardo och är frpn Argentina. Han är den vackraste jag någonsin sett. Vi spenderade kvällen med honom och hans vän.

Tre ord för att beskriva resan;
HELT FANTASTISKT UNDERBART!
(((Over and Out)))

Inga kommentarer: