onsdag 17 juni 2009

Sverige VS Cypern

Jag vet att många tror att jag gått ner mig och blivit en sämre fotbollsspelare pga att jag spelar på Cypern och inte i Sverige. Det förundrar mig varje gång jag hör det. Varför tror Svenskar att damfotboll enbart kan spelas bra i sverige?

Har till och med hört att "...dom håller aldrig division ett klass nu, dom har ju spelat division fem fotboll en hel säsong...". Personen som sa detta har inte sett en enda match/träning på cypern. Vad baserar han då detta på? 3 sekunders film från SVT Sport då vi spelade en av våra första träningsmatcher mot ett bottenlag på Cypern. Om det är rättvist? Nej. Om det delvis ligger avundsjuka bakom? Utan tvivel.

Träffade en division två spelare som sa "Jag hade åkt ner om det inte var för att jag inte hade klarat att lämna sverige så..." Ursäkta damen men har du blivit erbjuden ett kontrakt? Vad får dig att tro att du skulle platsa i ett lag? Bara för att du spelar i sverige betyder inte det att du platsar på cypern. Det är enormt duktiga lag och vem som helst kan inte bara traska in i en startelva.

Det är ungefär som att säga, "Jag skulle åkt till Lyon men jag gillar inte croissanter". Phööö.

Jag vet att det är mycket avundsjuka. Men släpp det. Avundsjuka klär ingen.

Ola Toivonen berättar om hur det är i ligan i Holland till GP: "När vi spelar mot topplagen håller det högre kvalitet än i allsvenskan, men när vi spelar mot lagen i den undre halvan så är det mest spel mot ett mål".

Så är det också på Cypern. När vi spelar mot topplagen håller det högre standard än division ett i Sverige!


Oj det blev ett rätt ilsket inlägg... det var inte meningen. Var bara tvungen att få lufta åsikterna såhär efter en och en halv vecka i svea.

(((Over and Out)))

2 kommentarer:

Grannen sa...

Hahaha du e bäst Frida mou!!!! :D

Carina sa...

Heja Frida! Det skadar inte att ryta till ibland. Skitbra skrivet.